Da TV-kokk Lars Lian planlagte café-kjeden Jordbærpikene, stod både atmosfære og smak høyt på listen. Alle kaker og mat lages fra bunnen av i lokale kjøkken, og med sesongens ferskeste råvarer, slik at man alltid kan forvente en symfoni av deilige smaker.
Besøkende kan sitte og nyte noe godt med senkede skuldre på en av caféene, eller ta med seg og nyte det hjemme. For å sikre en best mulig opplevelse for takeaway-kunder, hadde Jordbærpikene behov for emballasje som var både bærekraftig og praktisk.
Vi tok en prat med markedssjef i Jordbærpikene, Hanne Årbogen Dahl, og prosjektleder i Bako, Tor Arne Myhren. Her forteller de hvordan de sammen kom frem til den perfekte emballasjen for cafésuksessen!
Ønsket mer bærekraftig emballasje
Da Jordbærpikene skulle planlegge sin nye emballasje til takeaway-produkter, ønsket de å samtidig redusere eget karbonfotavtrykk ved å velge mer bærekraftige materialer.
Cafékjeden mener at vi alle har et ansvar for å ivareta miljøet, og at selv små tiltak kan utgjøre en stor betydning. Med mer bærekraftig emballasje ville de bidra til en grønnere planet, samtidig som kundene skulle kunne kjøpe takeaway-mat med god samvittighet.
Nå trengte de bare en leverandør som kunne hjelpe dem med å redusere plastbruken, og i større grad anvende resirkulerte materialer som er enkle å gjenvinne.
Bako ble et naturlig valg for Jordbærpikene
På bakgrunn av innkjøpssamarbeidet med Bitastad, veksthuset som eier kjeden, kom Jordbærpikene i kontakt med Bako – som har spesialisert seg på nettopp bærekraftig og funksjonell emballasje. Selv har Bako gode rutiner for å ivareta miljøet, blant annet ved å begrense bruken av materialer uten gode resirkuleringsordninger.
I september 2022 hadde de sitt første møte:
– Vi fikk raskt god kontakt med vår kundeansvarlig hos Bako. De satte opp et oppstartsmøte sammen med produktansvarlig og vi fikk lagt frem våre ønsker og behov. Deretter diskuterte vi sammen hvilke muligheter vi hadde og løsninger som ville passe for oss, forklarer Dahl.
Hun kan fortelle at Jordbærpikene var involvert i prosessen hele veien – fra planlegging og frem til emballasjen ble tatt i bruk på caféene. Bakos prosjektleder Tor Arne Myhren hadde selv jobbet med Jordbærpikene i sin tidligere jobb, og kjente derfor godt til kjeden og dens verdier. Han fikk derfor mye glede av samarbeidet:
– Jordbærpikene er veldig profesjonelle å jobbe sammen med. De har klare mål for hvordan ting skal se ut, og ønsket en ren, bærekraftig og enkel produktliste som var i tråd med deres delikate uttrykk. Dette hjalp vi dem gledelig med, utdyper han.
Et vellykket samarbeid fra start til slutt
Det å realisere planer om ny og mer bærekraftig emballasje innebærer en del planlegging og behovsavklaring. Da er det fint å ha en leverandør som ser behovene ens underveis, og sørger for tett oppfølgning.
– Kommunikasjonen underveis var god, vi ble hele tiden holdt oppdatert om fremdrift, eventuelle skjær i sjøen og forslag til alternative løsninger, sier Hanne Årbogen Dahl.
Hun avslutter: – Det har vært veldig fint å jobbe med Bako. De er på ballen, følger opp og sørger for at vi er fornøyde. Og de gir seg ikke før en optimal løsning er i boks, smiler hun.
Les gjerne mer om hva vi tilbyr av emballasje med eget trykk her.
Er du på utkikk etter produkter med eget trykk eller har et lignende prosjekt? Ta gjerne kontakt med Tor Arne for en uforpliktende prat.
Tor Arne Myhren
Prosjektleder
tor.arne.myhren@bako.no
Tel: 93 42 72 11